Thursday, May 29, 2008

Serius: Dikau dan Ujian

"Miss, susah giler test miss. Rasa bersepai otak saya kat dalam kepala tu ..."

"Miss ni suka dera kitaorang dengan test yang susah. Takde harapan la nak dapat A ni.."

"Miss Fisha punya test memang gila babas punya susah. Susah pun tak sesusah test dia. Hampeh tol la dia ni ..."


Itu adalah rungutan biasa yang selalu daku dapat setiap kali sesuatu ujian berakhir. Susah, tak faham soalan dan segala seribu satu masalah yang sewaktu dengannya. Daku akui, soalan-soalan di dalam kesemua ujian pelajar agak susah. Namun, bentuk-bentuk soalan masih berlegar pada tahap pemahaman dan silibus mereka.

Ada banyak sebab daku berbuat demikian (mungkin selepas ini daku akan dituduh sengaja nak menegakkan benang yang basah ... daku tak peduli. Ini pendapat daku. Diterima atau tidak, daku tetap boleh tidur).


Di saat orang bising-bising bercakap tentang bentuk silibus yang masih berorientasikan peperiksaan, bentuk soalan yang diajukan tetap tidak berubah. Tiada perubahan antara kertas soalan untuk peringkat diploma Pentadbiran Awam dengan soalan Sejarah SPM. Semua menuntut fakta. Aplikasi fakta jarang disentuh (malah hampir tidak pernah!). Lantas, salahkah perbuatan daku?

Pelajar daku harus memenuhi standard dan piawaian daku. Sekiranya tidak memenuhinya, daku kecewa, pelajar hanya jadi pak pandir -- menang sorak, kampung tergadai. Score A, tapi bila ditanya semula tentang perkara yang telah dipelajari, hampir semua tidak dapat menjawab. Seolah-olah tidak pernah belajar.

Ini adalah satu cara daku menyampaikan ilmu. Setiap orang berbeza cara. Walaupun begitu, daku tidak pernah mendakwa cara daku adalah betul. Maka, apa masalahnya?

Daku perlu mencari sesuatu yang menggembirakan pada sesuatu yang sangat membosankan. Mengajar bukanlah sesuatu yang daku gemari, namun ada aspek-aspek tertentu di dalam proses pengajaran yang daku suka. Maka, daku mengeksploitkan aspek itu untuk mendapatkan kepuasan dalam kerjaya daku -- daku puas bila anak-anak ini dapat melihat sesuatu di luar daripada kerangka pembelajaran mereka.


Ramai orang mempunyai kecenderungan untuk merendahkan kebolehan orang lain.

"Soalan macam tu susah la. Budak-budak tu tak boleh menjawab punya. Silap2, diaorang failed, kita pula kena bersoal jawab."

"Hisy, tinggi sangat standard soalan you tu. Tak mampu depa nak jawab tu. Budak diploma, kan tu?"


Itu adalah antara feedback yang selalu daku dapat bila soalan daku dinilai untuk dimasukkan ke dalam kertas soalan akhir. Daku kecewa. Namun, bila daku bertanyakan soalan yang sama di dalam ujian anak-anak ini, kadang-kadang jawapan yang daku perolehi amat menakjubkan. Mereka melihat daripada perspektif yang berbeza dengan kita. Melihat dari kaca mata anak-anak mentah yang masih mencari-cari sesuatu. Itu refleksi diri mereka. Dan tidak salah kalau refleksi yang lemah itu kita kuatkan dengan ilmu yang kita ada -- itulah makna kepuasan bagi diri daku.

Wahai anak-anak, jangan dikenang susahnya belajar, kerana kesusahan itulah pengajaran. Ilmu itu didatangi, bukan mendatangi. Maka terimalah ia sebagaimana dia datang.

Wednesday, May 28, 2008

Serius: Mereka yang masih tidak Sedar ...

** Catatan 27 Februari 2008

Makin lama makin penat menjadi seorang pensyarah. Makin hari, makin rasa menyampah. Bukan menyampah untuk menyempurnakan tugas, tetapi menyampah kepada perangai-perangai yang tak semenggah ni.

Pada perkiraanku selama hampir 5 tahun mengajar (whoa, time surely flies so fast!), daku sudah mempunyai hampir 7 batches students – 6 sudah graduated, kini ada satu lagi yang akan menyusul.

Bila membandingkan kesemua batches ni, ada perasaan yang mengganggu. Kenapa makin lama, batch yang tinggal makin buruk prestasinya.

Daku teringat kepada batch pertama yang aku ajar – walaupun lambat menangkap, tetapi kesungguhan dan kerajinan mereka sangat terserlah. Daku rasa mahu memberi lebih banyak kepada mereka kerana daku suka sikap mereka. Dibanding dengan batch yang ada sekarang, sudahlah ‘lembab’, malasnya Tuhan saja yang tahu.

Minggu lepas, mereka daku assign kan topik tertentu untuk mereka buat presentation – kerana tajuk ini sangat senang – untuk mengenalpasti proses yang berkaitan dengan personnel management (ini untuk student part 3) … untuk student part 6 pula, daku assign kan topik mengenai Theories of Development.

Daku sebenarnya dapat mengagak hasilnya berdasarkan observation daku daripada permulaan semester dulu dan apa yang berlaku untuk kelas semalam dan hari ini sangat menyokong apa yang daku observed.

Mereka sangat bergantung kepada manual yang mereka ‘warisi’ daripada senior mereka. Apabila diberi tugasan, bukan teks luar yang dicari untuk tambahan, tapi mengulati manual itu juga lah … seolah-olah manual itu bible mereka!

Sangat pemalas untuk mencari maksud perkataan yang tidak difahami. Dalam topik Theories of Development, ada 4 teori yang daku suruh mereka cari untuk presentation: Social-psychological theory, Status withdrawal theory, Achievement motivation theory dan Diffussion theory. Bila ditanya apakah maksud harfiah status withdrawal, masing-masing tercangak-cangak tak tahu nak menerangkan. Bagi social-psychological theory – mereka menganggap social dan psychological itu sebagai dua disiplin berbeza … maka tentulah bahan presentation membawa maksud yang lain.

Sepatutnya topik-topik ini menjadi sangat menarik untuk dibincangkan, tetapi kerana sikap-sikap begini, daku jadi malas untuk berbuat lebih daripada apa yang mereka patut dapat sepertimana yang telah kulakukan untuk batch sebelum ini. Malang, mereka tidak menyedarinya.

Bosan menghadapi semua ini, daku hanya stay di kelas tersebut 25 minit sahaja. Mereka mungkin suka kerana kelas habis awal, tapi mereka juga yang akan menderita apabila tiba musim exam nanti. Daku menjangkakan waktu itulah, mereka akan menunjukkan kesungguhan yang tak seberapa tu.

Nak marah, rasanya apa yang berlaku adalah beyond rasa marah tu.

Nak membebel, makin dibebel, makin parah jadinya. Daku hilang suara, mereka tetap seperti batu tar di tepi jalan.

Kata orang, menangani anak remaja perlu pendekatan psikologi – mungkin betul. Daku akan mencari jalannya. Buat sementara waktu, mungkin kaedah konvensional – marah dan berlaku zalim – boleh dijalankan.


Entahlah.

Kenangan dan Pesanan

** Catatan 24 Januari 2008

What does it likes to be a political student one may ask.The answer can be varied -- from merely "I'm interested to it" or to something fancy like "I love to study politics because I'm preparing myself to be a politician!" --(well, the good political scientist never made a good politician, mind you!)For whatever reasons you give, studying politics actually has its ups and downs.

I can still vividly remember the day I decided that I want to sign up for political science minor, most of my friends oohhs and ahhs me. Why? This is simply because they think political science is such a big thing. You know, things like being analytical, ability to be cynical sometimes and bla bla bla...People actually look us high when we study politics (even though the degree is less than whom study medical, engineering or the like ... but, still ..).

As for me (at that time), political science is the only minor option left to me as I don't like to study why people depressed or become obsess with themselves as in psychology, or study why the particular civilization fall and try to pick here and there the lessons from them as in history or study why people do this and that as in sociology (they do have to offer us communication but some idiots had told the rumours that Revealed Knowledge major students cannot sign up this minor with no apparent reason -- and being an idiot myself, I never bother to ask the authority the authenticity of the rumours!).

Lesson #1:
Always referring to the higher authority if you have any doubts regarding your study so you don't end up believing something hypothetical your idiot friends just said or otherwise you'll miss great opportunity in your life like ME!

Lesson #2:
Once you sign up for this course, here some basic rules to follow:
**Always and constantly have passion to read
- a good political student must aware what ever happen around him and thus, sensitive to what people have to say. At any given phenomena, you must be able to show your analytical point of view. Your reading shouldn't be limited to some particular genre but if possible, all. It will makes you all-rounders. As for me, I could read any genre accept things that involving numerical and technical jargons. I'm dying of boredom if I were to read such thing.

**Make yourself fully understand all those terms and theories used in the first place. Studying politics means you will encountered series of theories ranging from the words of ancient scholars like Aristotle and Socrates with all 'heavy' philosophical views to the recent ideas about what happen around the world. In other word, to study politics is to give justification why the political actors did this and that e.g. Is Hitler was possessed when he started the WWII? or things like that.

Well, it doesn't much differ from all other social sciences like psychology or sociology or history then you may ask.. if that the case, my answer goes like this: As political science is also part of social sciences, then it is inter-related to others. So, you cannot avoid the resemblance between them ... :p

Well people, I think I'm too analytical now and I don't think you'll understand what I'm talking about. So, better quit before you get messy ... So long ...

Emosi: Double Standard? Duh!

** Catatan 14 November, 2007

Semalam daku menerima perkhabaran sedih dari seorang teman di kampus cawangan lain. Dia menyatakan bahawa permohonan untuk mendapatkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD telah ditolak oleh fakulti (masih menunggu alasan penolakan daripadanya). Dia adalah seorang yang sangat serius tentang kerjanya dan memegang banyak jawatan penting di kampus tersebut.

Kemudian, hari ini, seorang teman sekampus bercerita tentang peluang-peluang yang terbuka luas untuk mereka yang mengajar di kampus utama. Dengarnnya, berbondong-bondong manusia di sana mendapat biasiswa dengan maha mudah, sedangkan yang di cawangan bermati-matian berjuang mendapatkannya tapi belum tentu akan dapat.

Satu persoalan - kenapa perlunya ada double standard yang begitu?

Apa lebihnya mereka di kampus utama mendapat layanan yang sebegitu rupa, hingga ada yang diberitahu boleh pula memilih mana-mana tempat di dunia ini untuk melanjutkan pelajaran sedangkan di cawangan telah dijatuhkan keputusan, "anda hanya boleh melanjutkan pelajaran di dalam Malaysia sahaja."

Adakah kerana mereka di kampus induk menanggung beban pengajaran sampai 10 jam kredit, sedangkan pensyarah di kampus cawangan hanya 25 jam kredit?

Adakah pensyarah di kampus induk terlalu bagus mengajar dan selalu mendapat percentage students yang lulus terlalu ramai dengan membocorkan soalan-soalan peperiksaan akhir, sedangkan pensyarah di kampus cawangan mengajar secara lewa sahaja?

Aduh ... tolonglah ... sampai bilakah masalah begini akan berakhir?


Bila kami ini bersetuju untuk di hantar ke cawangan, bermakna kami bersedia untuk bertugas di mana sahaja kami diarahkan bertugas. Kami menumpahkan kesetiaan yang sama beratnya dengan pensyarah di kampus induk. Namun, kenapa kami dinafikan peluang yang mereka perolehi? Adakah kami di sini bekerja untuk kesenangan orang di sana atau kita sememangnya bekerja bersama-sama? Kurangkah standard kami di mata orang-orang di kampus induk?Sekiranya kita masih bernaung pada satu institusi yang sama, sama ratakanlah peluang itu. Walaupun dalam 5 beradik seibu seayah pasti ada seorang yang paling ayah atau ibu sayang, janganlah dilukai hati anak-anak yang lain. Sayangilah yang tersayang itu cara mana sekalipun, namun, jangan dibiarkan yang lain rasa dikurangi.

Mohon pertimbangan yang saksama.

Reaksi: Reality bites ...!

University rankings: Think again on academic staff
By H.Z.A., Kuala Lumpur, 14 November, 2007 (NST)


.... This academic meritocracy system should be implemented here if the government is really serious about having world-class universities... Those professors who cannot prove that they are worthy of their prestigious posts should either be demoted to the rank of senior lecturers or make way for those more deserving. The unwritten promotion system of considering only the number of papers published should be replaced by the number of citations obtained. This is to ensure that the academics concerned realise that they have to publish quality papers to get their citations and subsequent promotion. Currently, some of the academics are known to publish mediocre papers in large numbers in order to get promoted quickly...


Reality bites?

Well, sometimes a slap across the face is needed in order to wake someone up. This article actually did that to me. Being part of those to be blamed for the lower ranking of our university, I admit the embarassment. But, we're Malaysian, we just do thing differently I must confessed :p

I couldn't agree more with the writer. But, being a so-called academician like me, it takes more than that. I become a so-called academician by accident, so I need to manouvre myself very 'hard' in realising what it takes to be a real good academician or at least feel deserve to engage to that title. Somehow, seeing so many examples around me, it somehow put me on a very comfort zone (yeah, blame on others!) and I'm so happy with that. Oftenly I say to myself - I'm not ambitious in this field - so, why I need all the pain to climb the ladder of success? I never portray myself bearing the title Professsor, never! So, why worry?

Anyhow, from now on, I need to 'restructure' my thought - even though I will never be tempted to be a professor, still I need to fulfill my pledge as an ordinary lecturer - to convey the knowledge and to contribute something to the body of knowledge. I don't do all this to up the ranking, but if it does, it will be the intangible reward I could enjoy.

Where do I begin?

Emosi: "Siapa pun boleh mengajar subjek tu ..."

**Catatan 7 November 2007

Tika berbual dengan seorang teman sekerja mengenai subjek yang nak diajar pada semester hadapan, daku agak tersentak dengan kenyataannya, bahawa ada sesetengah subjek tidak memerlukan kepakaran, dan sesiapa pun boleh mengajar.

Daku akui bahawa subjek tersebut secara relatifnya kelihatan mudah. Namun, dalam penyampaian ilmu, tiada benda yang nampak dan memang semulajadinya mudah. Daku sangat sebal dengan kenyataannya. Ia menggambarkan seolah-olah budak lepasan sekolah menengah pun boleh menjadi pensyarah untuk subjek tersebut. Dan, dia juga pernah menyuarakan padaku bahawa dia tidak akan mengajar subjek itu. Daku hanya senyum sumbing sebab daku rasa kata-katanya itu membenarkan apa yang daku fikirkan!

Kita selalu berasa kita hebat kalau kita mengetahui sesuatu dan seringkali memandang remeh pada sesuatu yang kita anggap secara relatifnya senang. Tapi kita sering lupa, antara cabaran untuk melakukan sesuatu yang kita anggap senang, adalah untuk membuatkan orang lain berasa dengan perasaan yang sama bila menghadapinya. Dalam kes ini, cabarannya adalah pelajar kita. Tidak guna kita mendabik dada mengatakan kita tidak mahu mengajar subjek ini kerana kita anggap ia tidak mencabar, sedangkan pada masa yang sama kita tidak mampu untuk membuatkan pelajar faham dengan mudah apa yang kita ajar. Jangan pukul rata semua keadaan berdasarkan apa yang kita rasa dan alami.

Daku juga selalu berasakan, sekiranya daku boleh faham dengan mudah, pelajar-pelajarku juga boleh berbuat demikian. Dan, sekiranya mereka gagal, daku akan melampiaskan kemarahanku. Tapi, apa yang daku dapat? Daku perlu sedar, kadar cerapan setiap orang berbeza. Daku mungkin cepat menangkap sebarang teori politik yang diutarakan, namun daku menjadi sebengap-bengapnya bila berhadapan dengan persamaan matematik yang relatifnya sangat mudah. Kerana apa? Kerana cerapan yang berbeza.

Untuk mengatakan bahawa semua orang boleh mengajar sesuatu subjek tertentu padaku adalah satu kenyataan yang sangat menghina. Menghina pada keadaan (nature) subjek itu dan mungkin juga pada satu tahap memberi mesej: "Bodohnya kau ini, subjek yang senang begini pun tak dapat nak hadam!"

Sakit hati ku bekerja dengan orang yang berpendirian begini!

Semoga daku tidak akan pernah terfikir untuk berfikir demikian.

Santai: Ingkar ...

** Catatan 13 Februari 2008
** Dan, entri ini tak ada kena mengena dengan lagu Bunga Cinta Lestari tu ...


Pesan daku kepada mereka sebelum mid-sem break:
"I'm not going to explain this chapter in details because you can read by your own. All I want you to do is to read chapter 6, 7, 8 and 9 and my explanation will be in form of quiz. Please bear in mind that quiz will determine what kind of questions I'll ask you in your first test. If you fail to answer the quiz well, then most probably, that the kind of test you'll get."

Hari ini, daku buat apa yang telah daku suruh. Jelas menunjukkan mereka ingkar permintaan daku yang tak seberapa itu. Dan, oleh kerana mereka ingkar, maka, daku pun melakukan perbuatan yang akan membuatkan mereka menyesal kerana mengingkariku!

Daku pun bagi hukuman:
"Since nobody cares to read all the required chapters, I'll retire from being a lecturer for the next class. For tomorrow's class, I'll assign these following topics to all of you and you need to lecture those topic to your friends. Make sure you do it like I always do to you. I'll not re-lecture those presented topic. So, your notes are depending on who's going to be your lecturer tomorrow. We'll see if you like your new lecturer better."

"Whoooaaa ..." mereka bersorak. Tak tahulah, bersorak suka, ataupun derita.

Daku tambah lagi
..."For the new lecturers, in case your lecture is not up to my expactation, you need to do it all over again."

"Arghhhhh!!!."

Hahahaha ... rasakan!

Lepas kelas daku merenung kembali, masa belajar dulu tak ada pun lecturer daku suruh daku buat itu, buat ini.


So, daku dapat idea buat kerja-kerja ni dari siapa?


Persetankan. Janji daku rock!!! Yeah yeah!!

Tuesday, May 27, 2008

Serius: Words of Wisdom

I’ve come to a frightening conclusion that I am the decisive element in the classroom. It’s my personal approach that creates the climate. It’s my daily mood that makes the weather. As a teacher, I possess a tremendous power to make a person’s life miserable or joyous. I can be a tool of torture and instrument of inspiration. I can humiliate or humor, hurt or heal. In all situations, it is my response that decides whether a crisis will be escalated or de-escalated and a person humanized or de-humanized. - Haim Ginott

This is very true espeacially for me. As I'm clueless about teaching, I just follow what I think is OK.

The problem is, I have tendency to be very strict when it come to some analytical judgement. At often, I seem to forget that I'm dealing with diploma students whom I treat as if they are PhD students. However, sometimes it works very well and it is very surprising to see how this young minds can be pushed out of their comfort zone.

Of course I can be tool of torture (which I often be associated with), but I never stop to be an instument of inspiration. It is amazing at the end to know that you've inspired someone. We'll never know what's the impact of our action towards someone -- I wish I'll constantly be able to inspire my students even though I'm at the lowest point of my life. Got to be strong all the time.

After all these years, all I can summed up:
Teaching is not a profession; it is a passion -- how true in my case ...

"One mark of great educator is the ability to lead students out to new places where even the educator has never been" -- Anonymous


Serius: Daku, Nota dan Dia

** Catatan 27 Januari 2008

Hari ini masa tengah solat subuh, telefon bimbitku berbunyi menandakan ada pesanan masuk. Bila dibuka, rupanya ia daripada seorang bekas pelajarku 3 semester lepas yang sedang menjalani program ijazah sarjana muda undang-undang. Membaca pesanan tersebut membuatkan daku rasa jengkel pada dia.

Pesanan itu berbunyi:
"Assalamualaikum Miss. Sori kaco malam2 ni. Miss ajarkan PAD 120? Boleh tak kalau saya nak mintak nota Miss kerana sekarang ni saya tengah ambik subjek politics and law. Kalau tak keberatan, boleh tak miss emailkan nota2 tu kepada saya?"

Terasa sakit hati dan kepala bila membaca pesanan itu.

Pelajar jenis apa yang telah daku hasilkan? Apakah ini yang telah daku berikan kepada mereka? Apakah ini saja kemampuan kepala otak mereka berfikir? Daku berteleku lama di atas sejadah, tidak pasti apakah daku harus menangis atau ketawa.

Akhirnya daku membalas:
" I x ajar subjek tu. Sori. Buku kan melambak? Baca and buat la ur own note. Jangan pemalas tahap cipan mcm ni ... And u know my stand when it comes 2 note. Good Luck."

Sampai ke saat ini, tiada sebarang respon daripada pelajar ini.

Kita kah yang bersalah wahai rakan-rakan pensyarah sekelian?

Santai: Daku yang Garang

** Catatan 2 Mac, 2008.

Hari ini daku memulakan kelas lewat 15 minit kerana terleka membuat nota tambahan. Dan seperti biasa, mood daku ok sahaja. Cuma, kalau mereka cari pasal di kelas nanti, siaplah mereka.

Hari ini membincangkan topik baru – Administrative Tribunal. Pengenalan topik ini daku sajikan mereka dengan composition of judicial system in Malaysia. Walaupun tak masuk dalam silibus, tak salah rasanya membincangkan perkara ini kerana bagaimana nak buat perbandingan antara tribunal dan mahkamah sekiranya judicial system tak diajarkan? Sementelah daku ini “frustrated law student”, pasti sedikit sebanyak daku mahu berkongsi sesuatu yang kutahu. Dan daku berjaya “bluffed” mereka. Hehehe …

Bila tiba pada point yang menerangkan “Every decision made by this statutory body i.e. tribunal may be deem as precedence” mereka tertegun pada maksud precedence. Daku sudah agak. Dengan sifat yang malas untuk mencari maksud di dalam kamus, mereka hanya akan menganga tunggu disuap sahaja. Tapi, oleh kerana hari ini daku di dalam mood yang sangat-sangat baik, daku bermurah hati untuk menerangkan …

Daku:
“Precendence is simply like this: OK, how do you know that I’m the killer lecturer?”

Sambil mengelekek ketawa, mereka menjawab:
“From our senior.”

“But, some said you’re very nice …”
Satu suara menambah.

“Huh … itu ayat bodek.” Tukasku dengan cepat.

“So, the precedent is just some thought, or point that you carry forward and apply to the same situation. Since you’ve been told over and over again that I’m the killer lecturer, it kind of rooted in your mind and it actually reflect in your attitudes towards me. So, can you see how this precedence works?” I’m merely giving my doubted-wisdom analogy.

“Oooo …” jawab mereka. Tak pastilah oo itu oo bermakna ataupun oo tipu-tipuan.


Kemudian aku menambah lagi …
“Overall, I preferred to be known as killer lecturer rather than the nicest lecturer because if I’m a killer lecturer, I don’t have to be nice to you, right?”

“Whoooaaaaa ….” Mereka bersorak lagi.

“Orait, is there any point that you don’t understand?”

“Point number 3, Miss.”

“Well, since I’m not nice, I’m afraid that you need to find the meaning of that point by your own.” Daku menamatkan lecture dengan pernyataan tersebut dan senyuman nakal.

Mereka menyumpah-nyumpah mesra.

Tak mengapa.

Itulah tugas lecturer … to lecture, not to teach.

Apa kata anda?

Tuesday, May 06, 2008

Serius: Teknik Menjawab Soalan

Rasa nak termuntah marking paper yang tak habis-habis ni. Dengan tulis selambak point dalam satu perenggan, tulisan macam tulis dengan kaki, jawapan kat muka 1, kemudian sambung kat muka 8, serasa macam nak bakar saja semua answer scripts ni. Tapi, karang kena saman + tatatertib, harus susah hidup daku!

Paling membara, bila mereka menjawab apa yang mereka tahu lebih daripada apa yang soalan minta. Kalau point tu sememangnya yang berlainan dan memberi refleksi bahawa mereka boleh berfikir di luar kotak terubat la juga, tapi, yang selalu terjadi, jawapan yang sama, cuma diolah dalam ayat yang berbeza. Depa ingat daku nak kesian, kesian bagi markah jugak kot.. Tak de la daku nak buat macam tu. Daku dah bagitau awal-awal dulu, point yang redundant tidak akan diberikan markah. Tapi, itu jugalah yang dibuat... geram betul!

Berbalik pada topik, pelajar-pelajar daku ini mempunyai kecenderungan untuk selalu menjawab apa yang mereka tahu daripada apa yang ditanyakan oleh soalan. Sebab itu, jawapan menjadi tidak seimbang. Selalu terjadi, soalan 5 markah, jawabnya sampai 1 muka setengah, dan jawapan untuk 10 markah, jawab tak sampai setengah muka. Tensionnya!!

Apapun, ini juga yang selalu daku ulang-ulangkan:
"Kalau you senangkan hidup I, I senangkan hidup you.
Tapi, kalau you susahkan hidup I, I susah payahkan hidup you!"


Berbunyi ugutan, tapi sebenarnya hanya gertak manja sahaja kerana daku tahu sejauh mana kemampuan pelajar-pelajar ini.

Serius: Seni Penipuan

(Exam – not enough study) x lazy = CHEATING

Inilah yang selalu kita dengar apabila tiba musim peperiksaan. Perbuatan yang tersangatlah bahalol untuk dilakukan oleh mereka yang menghuni menara gading. Bahalol membazirkan masa membuat nota terlampau yang terlarang, bahalol menyusahkan diri menahan debar bila dihampiri pengawas peperiksaan dan bahalol kerana perlu bersusah payah nak meniru. Bila perbuatan bahalol itu banyak kali dilakukan, isytiharkan saja diri dikau yang keji itu sebagai BANGANG ABADI – pardon my language.

Daku sebenarnya tidak pandai membaca bahasa badan orang yang meniru. Padaku, semua pelajar, apabila memasuki dewan peperiksaan, adalah sangat bersedia. What a positive thought, huh?

Daku cemburu betul dengan rakan-rakan yang selalu saja dapat menangkap pelajar-pelajar yang meniru - terutamanya Miss M. Walaupun dia selalu memberi tips untuk menangkap orang-orang ini, daku masih tak lulus-lulus ... Nak buat macam mana, memang daku tak pandai nak buat jahat! :p





Antara tips untuk menangkap pelajar meniru:
  • Sekiranya pelajar tersebut asyik memandang ke arah kita, itu adalah petanda awal dia sebenarnya tengah memancing pandangan kita kepada perbuatannya. Apa yang perlu anda buat? Perhatikan dia buat beberapa kali, sekiranya setiap kali anda memandangnya, dia 'bertembung' pandangan dengan anda, tujulah ke mejanya dengan pandangan tepat, dan gerak langkah yang cepat. Jangan alihkan pandangan, sehinggalah anda sampai ke mejanya. Pasti anda akan memperolehi sesuatu.

  • Kadang-kadang pelajar kelihatan sangat tekun menulis. Ini juga perlu dicurigai, kerana mungkin dia telah menulis jawapan di kertas jawapan dengan pensil sebelum menduduki ujian. Seorang teman - Pn. Asy - pernah menyuruh semua pelajar keluar kelas di saat mereka bersedia untuk mejawab. Setelah semuanya keluar, beliau memeriksa setiap kertas di atas meja pelajar, dan mengejutkan, terdapat pelajar yang menulis jawapan dengan tulisan pensel yang samar-samar pada kertas jawapan yang bakal digunakan.

  • Perhatikan tangan mereka. Sekiranya mereka seolah menggenggam sesuatu, periksa, kemungkinan mereka menggenggam nota kecil (pelajar sangat mahir membuat miniature note!)

  • Perhatikan kain (sekiranya pelajar memakai baju kurung) dan tudung mereka. Selalunya mereka akan menulis di sebelah atas kain baju kurung atau di hujung tudung mereka.

  • Perhatikan peha mereka. Kadang-kadang kedapatan pelajar yang menyorokkan nota di tepi / bawah peha mereka, terutama yang duduk di tepi dinding.

  • Sekiranya pelajar kelihatan seolah-olah mempunyai banyak helaian jawapan, maka perkara ini juga harus diberikan perhatian.

Dan banyak lagi perkara-perkara yang boleh membuatkan kita "kagum" seketika. Penipu memang licik.

Walaupun sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya ke tanah juga, nak tunggu tupai jatuh kadang-kadang sangat mengambil masa. Jadi, sebelum kelapa ditebuk tupai, nampak saja tupainya, sesah saja dengan apa yang ada!


Beringat sebelum kena, sebab, bila dah kena tak ada guna.

Monday, May 05, 2008

Santai: Sebuah Ucapan Penghargaan

Hari ini barulah paper daku masuk exam – subjek Development Administration – untuk pelajar diploma bahagian 6.

Pukul 9.20 pagi, daku menuju ke kelas 14A1 untuk memeriksa kertas soalan, dan agak terpaku kepada set soalan yang keluar kali ini. Wah, agak sukar juga kelihatannya untuk pelajar-pelajar ini – tapi itulah soalan yang daku juga panel pembuatnya. Nasiblah anak-anak oi … dapat set yang susah. Tapi, kalau kamu semua baca dengan betul dan berjaya mencari key-word tertentu dalam soalan-soalan tersebut, pasti kamu boleh jawab. Daku rasa, soalan ujian kamu lebih susah daripada set ini. Redah jerr …


Selesai peperiksaan, ketika daku mahu lunch di kafeteria, daku dihampiri 2 pelajar, Afiqah dan Natasha. Tersengih-sengih dari kejauhan. Pasti mahu memberitahu daku peri susahnya soalan itu. Standard procedure … hehehe. Mereka merapati daku, dan menyerahkan 2 keping kad ucapan. Kemudian kami pun bersalam-salaman sebelum mereka beredar.


Kad 1: Berian pelajar-pelajar AMD6PA (sem Dec 07 - Apr 08)


Kad 2: Berian Nurul Afiqah Junaidi (AMD6PA - Class of Apr 08)


Hmm … kalau diikutkan pemberian sebelum selesai proses memasukkan markah adalah satu kesalahan kerana ia menandakan “clash of interest” – interest daku sebagai pemeriksa dan interest mereka sebagai yang diperiksa. Daku tak pasti bagaimana perkara ini, namun kuterima sahaja kerana itu adalah sebahagian rasa hati mereka. Ada rasa bersalah, tapi daku kesampingkan sahaja.

Sampai di bilik, daku buka kad-kad itu – penuh dengan ucapan terima kasih. Daku tersenyum sahaja.



Menerima ucapan begini selalunya menerbitkan rasa yang sangat indah – kerana ucapan sebegini menandakan bahawa kita sebenarnya telah memberi suatu kesan dalam fragmen hidup mereka yang menerima. Kesampingkan jugalah maksud dan niat mereka – terima dan lihatlah perkara itu dengan penuh kewajaran.


Untuk anak-anak ini, daku doakan semoga apa yang mereka lakukan memberikan kegembiraan buat hidup mereka selamanya.


Terima kasih.

Sunday, May 04, 2008

Santai: Trivia

Q: Who's greater - a mother or a teacher?

A: A teacher -- because a mother can put only one child to sleep, but a teacher puts the whole class to sleep

Serius: Jangan lewat

Satu kepantangan daku adalah lewat. Lebih-lebih lagi kelewatan yang disengajakan. Pada daku, lewat secara sengaja adalah refleksi sejauh mana kita berminat terhadap sesuatu ataupun tidak. Sedari awal semester daku selalu mengingatkan para pelajar bahawa daku tidak akan bertolak ansur terhadap sesiapa yang lewat dan selalunya ingatan ini akan difahami sehingga ke akhirnya.

Antara denda yang pelajar bakal hadapi sekiranya mereka terlewat, mereka tidak akan dapat masuk ke kelas kerana daku akan mengunci pintu kelas. Namun begitu, ada juga yang akan menunggu di luar kelas dengan pelbagai aksi – melekapkan diri di cermin tingkap, menulis nota besar meminta maaf, melompat-lompat dan sebagainya. Selalunya, mereka akan dapat masuk setelah 30-45 minit berada di luar kelas (pada hari daku ber’mood’ baik. Namun, kadang-kadang mereka tetap tidak dibenarkan masuk langsung).

Antara sebab Islam digelar satu cara hidup (a way of life) adalah kerana agama itu sendiri memang membentuk kehidupan manusia. Islam mengajar bagaimana kita harus menjaga waktu, menepatinya dan menghormati guru dan ilmu. Sekiranya anda menanggapi semua ini seadanya saja, anda telah berlaku zalim terhadap banyak perkara sedangkan Islam sangat particular terhadap meletakkan sesuatu pada tempatnya i.e. berlaku adil.

Hormat datang secara dua hala – anda memberi, anda akan menerima. Oleh yang demikian, sekiranya selama ini anda selalu merasakan bahawa anda sukar nak menerima ilmu yang diajarkan, itu mungkin satu tanda, ilmu yang anda terima tidak memberi penghormatan kepada anda. Kalau inilah yang berlaku, sia-sialah usaha anda.

Adab belajar banyak diterangkan oleh cerdik pandai kita. Sementelah, budaya Melayu itu sendiri sangat menekankan adat. Kalau tidak, takkanlah akan ada pantun:


Pergi berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Bagaikan bunga kembang tak jadi


Ilmu sifatnya mendatangi, bukan didatangi – bermaksud, sekiranya anda mengkehendakinya, carilah ia kerana ia tidak akan pernah mencari kita.

Kesimpulannya, untuk memastikan bahawa ilmu yang bakal diperolehi akan kekal lama dalam minda dan jiwa kita, berusahalah supaya anda tidak lewat lagi. Lebih-lebih lagi lewat memberikan mesej yang sangat negatif pada daku.

Selamat mencuba!

Serius: Perhubungan Kita ... Bagaimana Sepatutnya?

Antara keseronokan menjadi seorang pensyarah, pada daku, ialah mempunyai pelajar. Ini bermaksud, kita mempunyai subjek untuk kita buat apa sahaja dengan mereka. Bagi daku, pelajar adalah sebahagian alat eksperimenku. Namun begitu, kadang-kadang daku juga membenarkan diriku menjadi bahan ujikaji mereka. Perhubungan secara "reciprocal" begini sememangnya amat diperlukan bila kita menjadi pendidik -- tak kiralah siapa subjek kita, manusia ataupun binatang.


With the Fourth Batch DPA, UiTM Terengganu @ Palaca of Justice, Putrajaya - 3 Februari 2005


Kita perlu bersedia untuk menghentam dan dihentam. Kuncinya, berpegang teguh dengan prinsip, tapi boleh bertoleransi sekiranya keadaan memerlukan. Seperkara lagi, untuk memudahkan kerja kita, fahami rentak subjek -- lingo, cara hidup, kesukaan, kebencian dan segala-galanya. Walaupun kita berada di dua dimensi usia yang berbeza (sekiranya jurang umur tidak terlalu lebar, satu kemujuran), jangan dipaksa orang muda menerima apa yang kita mahu. Namun, jangan pula dibiarkan keterbukaan kita menjadi alasan untuk mereka memijak kepala kita. Ibarat pesanan lama: Ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.



With the Fifth Batch DPA, UiTM Terengganu @ Pulau Kapas, Terengganu - 2 Mac 2007


Pada akhirnya, sebagai pendidik kita mestilah boleh memastikan ada satu garisan yang membezakan antara pelajar dan pensyarah. Garisan ini tidak semestinya tebal -- tetapi masih boleh difahami, dalam apa pun keadaan, kita sebagai pendidik, berhak dihormati seadanya, dan mereka sebagai pelajar berhak dilayan sepertinya. Sekiranya garisan ini dilangkah, jangan sesekali merungut atau menyesal.

With the Seventh Batch DPA, UiTM Terengganu @ Masjid Negara, Kuala Lumpur - 22 Mac 2007

Kenangan: Aku Hampir ke situ

15 Disember 2003 – dengan penuh debar daku punched in kad kerja daku.

Dalam hati:
“Oh … ini rupanya punch card.” – Maklumlah, orang tak pernah kerja. Macam agak keciwi sikit. Hehe!

21 Disember 2003 – kelas pertama – PAD 160, bilik 14A1.


Daku berdiri kaku di hadapan kelas 14A1, berkira-kira apakah sebenarnya yang bakal daku hadapi di dalamnya. Daku tidak masuk, kerana masih ada kelas yang belum habis di situ. Ada 2-3 orang pelajar yang datang awal ke kelas tersebut memerhati daku. Kemudian terdengar bisik-bisik halus. Mungkin mereka sedang berbicara mengenai daku yang nampak agak dewasa untuk menjadi rakan sekelas mereka, namun agak tidak meyakinkan sebagai seorang pensyarah. Daku memberikan senyuman tawar.

Setelah kelas sebelumnya tamat, dakupun melangkah masuk dengan penuh debaran. Tapi, debaran itu tidak sekuat mana pun. Masih terkawal. Dan, tiba-tiba sahaja, sejumlah 75 orang pelajar lelaki dan perempuan semua merenung daku. Terkesima sebentar. Namun, dengan keyakinan dan ketenangan yang entah daripada mana datangnya membuatkan daku berupaya memulakan detik pertama itu dengan jayanya. Dan daku rasa, daku sudah punya idea kasar bagaimana daku harus menghadapi semua ini.

Menjadi seorang pensyarah, daku menyedari, tugasku tidak akan berakhir selepas kelas berakhir, namun akan terus bersambung-sambung sampai daku tidak bekerja lagi. Oleh yang demikian, daku mengambil keputusan untuk melakukan apa yang daku fikirkan betul dan baik untuk mereka yang berada di sekelilingku. Mengajar, membetulkan, merangsang pemikiran, menegur, melenting adalah antara sebahagian mekanisme yang daku gunakan untuk daku memberi justifikasi terhadap kewujudanku di dalam bidang ini. Bunyinya seperti ideal sahaja, tapi itulah yang benar berlaku.

P/s: Kumpulan pelajar pertama daku adalah pelajar-pelajar DPA, UiTM Terengganu, kemasukan Jun 2003 - Mei 2006 (Third Batch)

Kenangan: Kerana satu panggilan telefon

Seperti yang daku beritahu dikau dulu, aku adalah seorang pensyarah. Ini adalah kerja pertama yang daku buat sepanjang hayatku ini. Kerja yang pada mula amat daku elak, akhirnya menjadi sesuatu yang terpaksa-rela daku buat demi mencari rezeki yang halal yang berpadanan dengan ilmu yang daku pelajari. Walaupun bermula dengan paksa-rela, namun, InsyaAllah daku masih rela untuk memberi tanpa syarat. Hasilnya? Daku semakin menyukai kerjaya ini.

Daku sebenarnya sudah lupa tentang keseluruhan interview, mock teaching dan segalanya yang berlaku pada September 2003 itu. Daku kembali menghadapi hari-hari bahagia sebagai seorang penganggur bertaraf sarjana! Namun, panggilan telefon, pada suatu pagi di awal Disember 2003, menjadikan hidup daku berubah 360 darjah!

Pemanggil:
“Boleh saya bercakap dengan Cik Peesha?”

Daku:
“Bercakap.”

Pemanggil:
“Saya Siti Marina, ketua program DPA UiTM Terengganu. Saya nak tanya, Cik Peesha dah terima ke tawaran untuk pensyarah baru tu?"

Daku:
“Er … aa .. er .. ya, dah rasanya.” – daku menjawab tergagap-gagap. Serius, daku sangat nervous! Tapi tak pasti kenapa daku nervous dek panggilan telefon itu. Bazir perasaan saja bila dikenang-kenangkan!

Pemanggil:
“Boleh tak Cik Peesha report duty minggu depan? Students ni dah lama tak ada lecturer. What say you? – alahai, Cik Siti Marina – daku baru saja nak mengecapi kebahagian menerima surat tawaran … diulang: KEBAHAGIAAN MENERIMA SURAT TAWARAN. Kini, dia menyuruh aku kembali debar dengan meminta daku terus mengajar! Haru!

Daku:
“Boleh, I guess. Sebab, saya bercadang nak report duty pada 15 hari bulan.” Daku memberikan kepastianku kepadanya.

Pemanggil:
“Bagus. So, hope to see you on that date. If you have anything, feel free to call my number. Looking forward to work with you. Thank you.”

Wah, daku jadi pensyarah! Biar betul!

Friday, May 02, 2008

Kenangan: The Last Interview

… sambungan pasal interview hari tu.

Keesokan paginya daku dan ayah sampai di fakulti. Kemudian daku diarahkan ke kawasan canselori (if my memory serves me correctly). Melilaulah daku mencari kawasan itu. Rupanya, ia kawasan yang berada dekat dengan Dewan Sri Budiman. Suspense saja masuk ke situ. Sampai di sana, kulihat ada dalam 5 calon yang sedang menunggu di situ. Dan, sudah ada seorang calon yang sudah masuk untuk ditemuduga.


Perasaan ketika ini? Biasa saja, tapi sedikit gementar – daku tak tipu, tapi ini yang daku rasa. Oleh sebab hanya sedikit saja rasa gementar, daku dapat rasakan bahawa interview ini akan tidak berjaya (selalunya, kalau daku berdebar gila, sesuatu yang baik akan berlaku dan begitulah sebaliknya). Daku calon yang ketiga. Arghhh!

Calon pertama keluar – setelah 45 minit berada di dalam. Ada riak ceria di mukanya. Baguslah agaknya jawapan dia. Daku pun meramahkan diri bertanya apa yang ditanya di dalam. Dengan riak berlagak dia kata:

“Alah, rilek je. Dia tanya biasa-biasa jer. Tapi mostly current issues la.”

Huh, sudahlah dikau. Tapi, terima kasih juga sebab bagi hint begitu. Dalam kepala daku mencongak-congak apa benda yang menjadi current issues waktu itu. Lagi sekali daku dilanda kebosanan, daku berhenti berfikir. Lantaklah, kalau dapat, dapat. Kalau tak, I’m doom! Yang penting, confident Ini amaran untuk mereka yang pakar sahaja. Jangan tiru kalau dikau amatur tahap beginner. Hancus nanti.

The moment of truth. Namaku dipanggil masuk. Bismillahirrahmanirrahim.

“Hmm, kecik aje interviewer ni. Macam baik nampaknya.” Daku memulakan pemerhatian awal.
Ada dua orang – seorang lelaki dan seorang perempuan – akhirnya setelah dapat kerja baru daku tahu yang lelaki itu adalah Prof. Dr. Adnan (bekas pengarah UiTM Terengganu) dan Dr. Posiah, wakil Fakulti Pentadbiran dan Undang-undang.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam. Silakan duduk.”

“Terima kasih …”

“Cik Peesha … so ….”
And the rest is the history.

Antara soalan Prof. Dr. Adnan yang seterusnya yang aku masih ingat:

“Adakah you sanggup kalau kita hantar you ke Sabah or Sarawak?”

On the first thought, ok. But on the second thought, I’ll pass the offer” jawab daku sambil tersengih. Dr. Posiah tersenyum saja.

“On the third thought, I don’t think you mind, right?” Prof Dr. Adnan menyambung.


Soalan lain:

“Do you think China is capable of becoming business giant next to the major powers today?”

Daku jawab, “No.”, dan daku lupa apa alasan yang daku berikan kepada Prof Dr. Adnan. Tapi, yang daku ingat, dia ketawa sahaja dengan Dr. Posiah tu. Ok la tu!

“We’ll inform you later about the decision and thank you for attending this interview.”
Siap interview daku dalam masa kurang daripada 15 minit. Hah? Dah sudah? Tu je? Apsal tanya sikit ni? Apasal? Kalau tak nak, cakap je la tak nak? Sudah la...

Moral of the story:
Kalau sesuatu tu dah ditakdirkan sebagai rezeki kita, buatlah macam mana, insyaAllah, ia akan berjaya. Namun, lakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan letakkan keyakinan kepada Allah yang Maha Mengasihani dan pemberi rezeki – Ar-Rahman dan Ar-Razzak.

Kenangan: Ujian bertulis dan Mock Teaching

Bila ditanya oleh bakal pensyarah yang akan ditemuduga ke jawatan tetap, daku macam tak dapat nak memberi nasihat yang “mantop” dan “meletop”. Sebabnya, masa daku dulu, segalanya sempoi dan smooth. Plus, memang Allah dah nak bagi, maka, walaupun daku buat halai-balai* daku tetap mendapat kerja ini, Alhmadulillah.

Daku dulu kena lalui 3 peringkat ujian – Ujian bertulis, mock teaching dan temduga peringkat fakulti. Ujian bertulis, Alhamdulillah, tak dak masalah untuk daku menggoreng tahap rumah kenduri. Mock teaching pula, daku ok dan confident, walaupun subject yang daku mock kan itu adalah benda yang paling daku tak suka (daku mock pasal New PA -- eww!). Temuduga peringkat fakulti, dakulah calon paling sebentar ditemuduga, tak sampai 10 minit. Orang lain dekat 30-45 minit.

Masa mock teaching tu, 3 interviewers tu bukan tengok sangat pun apa yang daku ajar. Sebabnya, belum sempat daku menghabiskan ayat pertama, terus disuruhnya daku berhenti.
Daku dengan perasaan “WTF is going on”, berhenti seperti yang disuruh. Adakah terlampau berkesan mock daku itu, tidaklah daku ketahui. Lantak dikaulah wahai interviewers. Yang penting, selepas keluar daripada bilik tu, daku tersangat relieved, Allah saja yang Maha Mengetahui. Tapi, sekejap tu, daku rasa bersalah tak buat betul-betul sebab tiba-tiba daku rasa kesian dekat Ayah daku yang setia menemani daku sepanjang interview tu. Padan muka daku! Pada saat dan ketika itu, baru daku tersedar, bahawa, andaikata daku gagal interview ini, daku akan dihantui perasaan bersalah seumur hidup. Memain tu … seumur hidup tau!

Alhamdulillah, kala menunggu keputusan sama ada lulus atau tidak mock teaching itu, daku menimbang-nimbang apa yang patut daku lakukan sekiranya daku tidak mendapat pekerjaan ini? Fikir punya fikir punya fikir, daku gagal juga untuk berfikir dengan jayanya. Maka, daku tidur sahaja. Masa tu, kami menunggu di perkarangan masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah – masjid lawa tu la.

Tepat 4.15 petang, daku membuat panggilan ke fakulti untuk mengetahui sama ada daku terpilih atau tidak untuk temuduga peringkat fakulti – dan Alhamdulillah, daku berjaya. Daku lihat, ayah paling gembira. Seronoknya melihat wajahnya ketika itu. Daku tak banyak berjasa dengan ayah, tapi bila kegembiraan itu paling terpancar di wajahnya, daku memutuskan, kerjaya inilah yang akan aku ceburi. Persetankan janji-janji lama aku untuk tidak mahu bergelar pendidik. Lupakan wajah-wajah yang akan memberikan senyuman mengejek sambil berkata: “Rasakan, dulu tak nak, sekarang siapa yang jilat ludah sendiri!”

Ok ke tidak cerita ini sebagai nasihat?

Untuk interview peringkat fakulti, daku ceritakan lain kali. Panjang sangat nak karau* semua di sini.
---------------------------------
Glossari:
* Halai-balai - [utara] - perbuatan yang dilakukan secara sambil lewa; tidak bersungguh-sungguh
* Karau - [utara] - kumpul atau himpun

Thursday, May 01, 2008

Santai: Satu Kebetulan

Daku memulakan kerjaya di bidang ini secara kebetulan. Diulang … KEBETULAN.

Ini adalah alasannya:
Kebetulan, pada bulan Jun 2003, ada satu iklan mengenai pengambilan pensyarah baru di surat khabar.

Kebetulan daku sudah setahun menganggur setelah berlelah menghabiskan MA.

Kebetulan, bapa daku yang beriya-iya mengambil borang permohonan di Shah Alam (!), sedangkan kami tinggal di utara tanah air.

Kebetulan, borang daku terpilih untuk dinilai dalam sekian banyak permohonan yang dihantar!

Dan, banyak lagilah kebetulan-kebetulan yang boleh diperpanjangkan.

Namun, perlu ditegaskan, daku pernah berjanji untuk tidak menyertai profesion ini sepanjang daku bergelar pelajar dulu! Kisah itu, lain kali daku ceritakan, ya?

Dan. Inilah perjalanan karier yang secara kebetulan daku ceburi.

P/s: Daku perlu berceloteh begini dalam 2-3 entri lagi kerana keterujaanku untuk menceritakan perasaan-perasaan daku pada dikau-dikau semua ...

Santai: Ada Apa dengan Pensyarah

Kenapa dikau jadi pensyarah?

Daku tak mahu, mak ayah yang paksa.

Daku jadi pensyarah, sebab dia besttt!

Daku jadi pensyarah, sebab gaji lumayan.

Daku jadi pensyarah, sebab nak berkongsi ilmu yang saya ada dengan anak-anak bangsa saya.

Dalam kes daku, kenapa agaknya?

Yang pertama itu, ada juga benarnya.

Yang kedua juga, sedikit benarnya.

Yang ketiga itu, jarang-jarang benarnya.

Yang keempat itu, kadang-kadang …

Habis, apa sebenarnya dikau ni? Biar betul!
Antara banyak pertanyaan, pertanyaan begini paling daku suka:

Depa:
“Kau kerja apa?”

Daku:
“Pensyarah”

Depa:
“Pensyarah? Biar betul? Tak nampak pun ciri-ciri kepensyarahan tu? Goreng lah …”

Daku:
“Betul la. Nak ciri-ciri apa lagi? Ni, nampak ni, bukti bersurat ni?” – setakat menunjukkan kad ID pensyarah.

Depa:

“Eh, betul la. Tapi aku masih musykil ni … kau, pensyarah? Biar betul!”

Oh, daku sangat suka saat depa kata begitu!

Daku pensyarah? Biar betul! Hehehehe …