Thursday, May 01, 2008

Santai: Ada Apa dengan Pensyarah

Kenapa dikau jadi pensyarah?

Daku tak mahu, mak ayah yang paksa.

Daku jadi pensyarah, sebab dia besttt!

Daku jadi pensyarah, sebab gaji lumayan.

Daku jadi pensyarah, sebab nak berkongsi ilmu yang saya ada dengan anak-anak bangsa saya.

Dalam kes daku, kenapa agaknya?

Yang pertama itu, ada juga benarnya.

Yang kedua juga, sedikit benarnya.

Yang ketiga itu, jarang-jarang benarnya.

Yang keempat itu, kadang-kadang …

Habis, apa sebenarnya dikau ni? Biar betul!

2 comments:

Beli Domain said...

cik peesha..
nape sy nk jd tutor n pensyarah want to be??

mak ayah x paksa... cbb skang dh keje kt industri...

gaji lumayan.. cket2. tp yg penting.. long term planning..

utk anak bangsa.. may b.. cz dah rsa kerja di industri n ada yg kurang pada siswa-siswi di uni. skarang..

yg paling penting minat dr dlu n mnat bidang research nie..

cik peesha.. pilihan sy ni tepat ke??

Welcome to my blog --> http://sephiasstory.blogspot.com

Cik Peesha said...

Sephia:
Tepat atau tidak pilihan kita, kita yang menentukan.

Saya tidak pernah merasakan pilihan saya ke bidang ini adalah tepat, malahan yang paling tidak kena kerana saya tidak minat untuk mengajar.

Untungnya, saya punya kelebihan untuk mencari keriangan dalam kebosanan ..

Plus point bagi Sephia kerana berminat untuk menceburi bidang ini. Maka, minat + peluang, pastinya itu kombinasi yang agak tepat untuk pilihan Sephia.

Saya doakan yang terbaik untuk Sephia!