Sunday, June 01, 2008

Santai: Mereka yang tak Tersangka

** Catatan 3 Mac 2008

Hari ini kami berbincang mengenai Islamic concept of Development – satu subjek yang menarik untuk dihujahkan.

Daku memulakan kelas dengan satu soalan yang berbentuk provokasi:
“What say you about Islam Hadhari? Are you ok with it, or you just disagree?”Ada yang mahu memberi reaksi, tapi teragak-agak.

“Come on … say something. This nothing to be afraid of. It just between you, me and this four walls. No camera. Come on …” Daku terus mengumpan.

“Miss, can I say something?” akhirnya kedengaran suara lembut dari barisan belakang.

“Yes, please.” Agak teruja daku nak mendengarnya.

“I think Islam Hadhari is just not right.” Dia memulakan hujah.

“Your rational?”

“Absolutely there’s nothing new about Islam. Islam has been perfected since the day Rasullullah SAW left us. So, why do we need to come out with some sort of this rebranding thing? Doesn’t we already embraces Islam in all dimensions of our life? Everything about this Islam Hadhari is not more than merely political manifesto”
Dia menerangkan rasionalnya. Betul juga.

“OK, you’ve the point. Anybody else?” Daku memancing lagi.

“I disagree with H.” Aha! Ada yang terkena!

“OK, and your rational?”

“This isn’t the question of rebranding or producing new concept of Islam. This is about how to encourage Muslims and promoting Islam as a way of life and not concentrate in very specific and narrow field. For example, when we are able to portray that Islam is not only a religion but a way of life, we may have high hope that the non-Muslims will perceive Islam is something nice to be practiced!”
Hmmm, pemikiran budak diploma. Generasi Y.

Kelas gamat dengan pernyataan itu dan masing-masing berbicara sesama sendiri. Daku senyum sahaja.

Disebabkan perbincangan hari ini tertumpu pada Islamic concept of Development, maka secara automatik, lecture daku berubah tune. Jadi ala-ala kuliah subuh pulak! Siap berdalil-dalil – jangan tak tahu, daku ni sikit je lagi jadi ustazah kalau daku tak jadi lecturer!

Selesai kelas, daku jadi terkedu bila ada student buat remark:
“Miss, pandainya Miss baca ayat-ayat quran dan hadis tu …”


Terkedu, kerana memikirkan, daku hanya pandai mengucapkan, tapi pelaksanaannya jauh daripada hakikatnya. Terkedu, memikirkan tentang persoalan yang daku tanyakan kepada mereka, “apa maksudnya lillah hi taala?”, relevancy development dan tauhid dan segala yang kami bincangkan tadi.

Teringat ada kata-kata cerdik pandai:
“Mereka yang bijak, adalah mereka yang melaksanakan apa yang mereka nasihatkan kepada orang lain.”

Daku?

Hanya pandai menasihatkan sahaja. Astaghfirullah!

2 comments:

Unknown said...

TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN SAYA DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN TULEN
Hello semua orang, Nama saya Puan Blessing Tome dan saya sedang bercakap sebagai orang yang paling gembira di dunia yang luas keseluruhan hari ini dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan memberitahu nama kepada dunia liar keseluruhan dan saya amat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali untuk baik kerana saya adalah memerlukan pinjaman sebanyak $ 100,000 USD untuk memulakan hidup saya seluruh kerana saya adalah seorang ibu tunggal dengan 4 anak-anak dan seluruh dunia seolah-olah seperti ia telah tergantung di saya sehingga saya bertemu dengan ALLAH menghantar pemberi pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, pemberi pinjaman ALLAH takut, Encik Chaney terlepas begitu dia adalah Tuhan Penyelamat dihantar untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan menjadi mungkin sehingga saya telah menerima pinjaman saya sebanyak $ 100,000 USD pada 10 / Jan / 2016, saya dijemput-Nya kepada keluarga mendapatkan-bersama-sama parti saya yang dia tidak berkurangan dan saya akan menasihati mana-mana orang yang memerlukan tulen pinjaman untuk hubungi En scot Chaney melalui e-mel (uniqueloanlenders02@gmail.com) kerana dia adalah pemahaman yang paling dan pemberi pinjaman baik hati.

Unknown said...

TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN SAYA DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN TULEN
Hello semua orang, Nama saya Puan Blessing Tome dan saya sedang bercakap sebagai orang yang paling gembira di dunia yang luas keseluruhan hari ini dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan memberitahu nama kepada dunia liar keseluruhan dan saya amat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali untuk baik kerana saya adalah memerlukan pinjaman sebanyak $ 100,000 USD untuk memulakan hidup saya seluruh kerana saya adalah seorang ibu tunggal dengan 4 anak-anak dan seluruh dunia seolah-olah seperti ia telah tergantung di saya sehingga saya bertemu dengan ALLAH menghantar pemberi pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, pemberi pinjaman ALLAH takut, Encik Chaney terlepas begitu dia adalah Tuhan Penyelamat dihantar untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan menjadi mungkin sehingga saya telah menerima pinjaman saya sebanyak $ 100,000 USD pada 10 / Jan / 2016, saya dijemput-Nya kepada keluarga mendapatkan-bersama-sama parti saya yang dia tidak berkurangan dan saya akan menasihati mana-mana orang yang memerlukan tulen pinjaman untuk hubungi En scot Chaney melalui e-mel (uniqueloanlenders02@gmail.com) kerana dia adalah pemahaman yang paling dan pemberi pinjaman baik hati.