Tuesday, July 01, 2008

Serius: Bicara pra-Peperiksaan ... part 2

Itu masalah soalan. Masalah lain, adalah masalah dengan vetters (vetter is to subject somebody or something to a careful examination or scrutiny, especially when this involves determining suitability for something). Selalunya vetters adalah dari kalangan pensyarah senior di fakulti. Dan, setiap kod / subjek memerlukan sekurang-kurangnya 2 vetters. Masalah timbul apabila vetter 1 dan yang kedua tidak sependapat. Lebih haru, kalau ada vetter yang tidak mempercayai kerja vetter selainnya. Haru dibuatnya. Yang menjadi lebih derita, resource person lah.

Bila dah di vet set itu, pembetulan perlu dilakukan dengan mencetak semula keseluruhan set (soalan dan skima) walaupun kesalahan yang dibetulkan itu hanyalah tertinggal titik, atau tidak berselang para. Pembaziran yang sangat amat membazir (perhatikan ayat penguat tu ..).

Satu lagi masalah adalah dalam penentuan arahan soalan (penggunaan Discuss, Elaborate, Analyse etc.). Jangan ingat semua soalan boleh menggunakan arahan “discuss” sahaja atau “suka-suka hati menggunakan “elaborate”. Mesti tahu apa kehendak. Bloom’s Taxonomy adalah rujukan. Lagi sekali, perkara ini bukanlah masalah besar, namun, apabila vetters sendiri tidak dapat menentukan “darjah” penentuan arahan soalan itu, resource person yang akan merana. Hari itu daku hampir bergaduh dengan vetters kerana arahan “Elaborate”. Mulanya dia menyatakan bahawa “elaborate” boleh digunakan untuk semua soalan 25 markah atau 10-15 markah, kecualilah yang bernilai 5 markah. Apabila daku menggunakan arahan itu pada soalan 10 markah, tinggi suaranya menegurku. Makcik pun, ambil buku nota, dan hidangkan pada dia. Terdiam. Mujur juga dia mintak maaf. Kalau tidak … pasti daku ‘erk’ kan dia (macam la berani sangat!).

Well, banyak perkara di dunia ni yang nampak mudah dan kita selalu beranggapan yang kita juga boleh melakukan sekiranya kita adalah orang itu. Namun hakikatnya selalu berbeza, kan?

Semoga dikau akan lebih mengerti.

No comments: