Sunday, July 13, 2008

Santai: Kelas kami

Hari ini hari ‘betul’ kuliah kerana daku sudah memulakan lecture. Tapi, ada cerita spoilt – daku salah masuk kelas! Mujur juga lecturer yang mengajar tengah membelakangkan pelajar menulis di white board. Kalau tidak, harus malu daku ini!

Masuk ke kelas, daku rasa rimas, kerana kelas teramat penuh. Hingga ke belakang. Bila kelas penuh, tumpuan memang sukar, dan fizikalku juga terpaksa bekerja lebih – kerana lontaran suara harus kuat, dan bernada tegas. Namun, ada juga ‘kutu-kutu’ di belakang kelas yang tidak segan silu berkuliah kala daku seperti menyanyi soprano di depan. Makcik pun, apa lagi, terus lagi soprano sambil berkata: “Do you have problem with my lecture? If you do, please leave this class immediately!”. Baru aman sikit.

Kemudian, sampai ke lecture. Bila bagi lecture, sekarang ini menggunakan power point, dan kita pun tahu, literally, power point – inserting only the ‘power’ point and not the whole note. Namun, cara ini paling tidak digemari oleh budak-budak ni. Daku pulak terkenal antara yang memberi lecture serupa shinkansen … Rasakan! Bukannya apa .. niatku murni, supaya budak-budak ni belajar berdikari … University life suppose to be like that … bukan menganga sampai masuk langau. Kalau asyik nak menunggu disuap, percayalah dikau akan terlepas satu keseronokan belajar …

Hari ni juga berkuliah sampai almost 2 hours … (selalu tu lagi cepat habis … hihi). Lepas kelas, suara daku hampir hilang. Penatnya!

Menyampaikan ilmu itu satu kepuasan. Tambah puas bila audien lebih faham. Terasa begitu berharga.

Namun, fahamkah mereka semua?

2 comments:

Anonymous said...

Selamat mengajar kembali kak Fisha! Seronok baca cerita akak, teruskan bercerita lagi!:)

Cik Peesha said...

Ikmal:

Terima kasih ... teruja pulak nak bercerita lagi ... tapi, kena sabar2 ... byk benda nak buat ...

have a nice day bro ...