Tuesday, October 21, 2008

Santai: No Small Act of Kindness

Kita ini selalu underestimate sesuatu yang relatifnya kecil, tetapi membawa kesan yang sangat besar ... [macam iklan SoftlanTM pulak, kan?].

Daku ini bukanlah antara manusia yang selalu mendapat kata-kata perangsang daripada orang yang hampir denganku. Dan, my parents bukanlah jenis yang expressive. Maka, dengan didikan begini, daku selalu mengesampingkan impak kata-kata perangsang kita kepada orang lain.

Namun, bila membaca komen-komen pelajar di laman friendsterTM, atau di blog mereka, ramai yang berbesar hati bila daku mencoret atau mengucapkan sesuatu di laman mereka. Ucapan sekecil "Happy birthday" pun sudah cukup membuatkan mereka gembira (or at least!).

Bukan daku tidak sedar hakikat ini ... Namun, kerana sering terlupa, daku mengambil mudah perkara-perkara ini. Lupa itu kerana mungkin saja kita jarang melakukan, atau kerana kita tidak pernah diperlakukan begitu. Dan, kata-kata itu, tidak kiralah baik atau buruk, kiranya pengucapan berbetul dengan masa, akan terpahat di ingatan sampai bila-bila. Dan, dalam konteks anak-anak (atau subordinate), ia ibarat menjadi suatu kenangan yang akan mencetuskan memori mereka terhadap kita.

Dan, daku mungkin mempertimbangkan untuk lebih mudah untuk memberi kata-kata positif [walaupun daku sendiri mengalami defisit dalam perkara ini] kepada mereka. Moga-moga, ia memberi kesan yang besar walaupun datang daripada sesuatu yang kecil ...

2 comments:

kaymalini said...

huhu..miss even miss view dekat friendster pon.dieorang dah bising menunjuk sana sini..lagi2 wish birthday..

Cik Peesha said...

Kartika:
Never know that ... Begitukah sebenarnya perasaan kamu semua?

I should respond more often ... :p