Thursday, August 14, 2008

Serius: Prioriti kamu yang mana satu?

Pukul 6.33pm, daku menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali. Studentku. Bertanyakan mengenai test OB yang akan diadakan setelah mereka balik daripada cuti semester. Dia bertanya:

"Miss, kawan saya nak tanya, kalau tak dapat hadir hari tu sebab tiket habis, macam mana Miss?"

Daku jawab:
"Macam ni je lah ... I tell you for the last time. I tak terima sebarang excuse, except ada surat mati atau MC saja. Tiket habis ke, kucing beranak ke, takkan membolehkan awak buat re-test. Clear?"

Dia:
"OK Miss. Faham. Terima kasih Miss."

Malam, daku bercerita dengan Kak Marina mengenai perkara ini. Dan, dia juga ada cerita yang sama. Dialog dia dengan student dia lebih kurang begini:

"Miss, saya dah habis la tiket nak balik sini."

"Dah kenapa tak balik awal?"

"Tiket hari Sabtu pun dah habis."

"Dah, balik hari Jumaat. Datang awal aje lah .. Kenapa nak kena fikir hari kemudian sedangkan hari sebelum tu you boleh settle thing?."

Kemudian kami berdua sama berpendapat mengenai prioriti pelajar-pelajar. Kemampuan mereka meletakkan prioriti kadang-kadang sangat menjengkelkan. Dengan sebab yang remeh dan temeh, mereka sanggup 'menggadaikan' prioriti sebagai pelajar. Dalam kes ini, asyik nak fikirkan balik ke kampung.

Daku bukanlah anti orang balik kampung selalu. In fact, balik kampung ni dah jadi satu budaya biasa. Ingat lagi, profesorku yang foreigner tu pun pernah tanya kenapa Malaysian students sibuk nak balik kampung dari stay di kampus. He just couldn't grasp the idea of that thing. Kami senyum sahaja mendengar komennya.

Tapi, bila balik kampung menjadi prioriti lebih daripada belajar semasa dikau menjadi pelajar, itu yang memeningkanku. Memanglah mak dan ayah akan gembira bila anak pulang ke rumah, namun kalau balik rumah tu kemudiannya dapat menjejaskan pelajaran, ibu bapa tak akan gembira dengan hakikat itu.

Maka, tentukanlah prioritimu wahai anak-anak ... Kejayaan tidak akan datang tanpa pengorbanan. Korban kan sedikit rasa merindu pada ayah ibu supaya kamu akan bisa memberi lebih daripada suatu perasaan pada hari hadapan.

No re-test for those who miss their bus ticket, ok!

4 comments:

Anonymous said...

Haha balik kampung, masa saya DPA dulu selalu saja balik tiap minggu, maklumlah dekat, dah lama-lama bila degree rasa malas pulak sebab dah banyak komitmen.

Masa ku'muder-muder'dulu waktu diploma teringat sebab nak balik hari Jumaat ada kawan-kawan suggest kelas hari jumaat anjak ke hari lain. Nak kejar bas la, bosan dok kampus la (maklumla terperuk). Kene 'sedas' ngan lect baru padan muka pada mereka yang nak sangat anjak kelas tu.

Dan trend berterusan sampai la ni aduss...ha ha ha

Anonymous said...

Ikmal:
Old habit die hard. Need to say more?

moon said...

for me it's ok for students to balik kampung. as long as ketidakhadiran tidak melebihi 3 kali. dan yang plg penting GPA/CGPA kene bagus. should be dean list. so, it depends on student. mahu dtg clas atau tidak. kalo fail we have good reason why diorg fail.

saya ta kesah diorg ni na dtg clas ke ta, kalo setakat ta amek test tu, tp diorg still bleh dpt 4.0 flat, i'm ok with it.

=)

Anonymous said...

Moon:

Saya rasa saya ni old-school sikit ... dan saya percaya kepada disiplin dan peraturan, dan saya juga adalah seorang yang rasional dan bertolak ansur untuk sesuatu perkara tertentu.

Apa guna pointer 4.0, tapi disiplin hancur. Ingat nak datang kelas, datang. Tak mahu datang, tak datang.

Pada saya adab belajar adalah penting sementelah value kita sebagai Muslim mengajar kita begitu.

End product memang penting, tapi, kadangkala cara kita juga sama mustahaknya. Apatah lagi, kita dididik agama End doesn't justify means ...

Pendapat kita memang berbeza, tapi saya hargai pendapat anda.

Terima kasih atas kunjungan dan jangan serik berkunjung lagi

:=)