Wednesday, May 27, 2009

Emosi: Perlukah aku ....?

Adakah ini kesan psikologi atau apa?

Sejak 2-3 hari kebelakangan ini daku diterpa perasaan 'hilang minat'.
Hilang minat itu bukan pada kerjaya, tetapi kepada subject matter yang sedang daku ajar. Daku rasa bosan dengan politik. Daku rasa mindaku tepu untuk membuat sebarang analisis untuk setiap fenomena politik yang berlaku. Daku mula rasakan apa yang kebanyakan orang rasa mengenai politik. I've lost my interest ... absol ... oh no ... not yet ... tapi memang dah ke arah itu.

Ada orang kata ... dalam hidup ini timbangkanlah perkara-perkara ini sebelum bertindak:


What I like vs. What I know;
What I know vs. What I could
;
What I could vs. What I should.

So, should I resign? Should I go? Should I do something else?

I'm not so sure what I'm really good at ... urghhh!

Well, untuk dikau di luar sana ... inilah realiti kehidupan.
Ada masa dikau akan rasa kehidupan sangat teruk dan perlu ditamatkan segera .. err ... bukan bunuh diri ... tapi tamatkan keadaan yang teruk itu!

Am I suffering from burnout? I think so.

and I think, I need 'kit kat moment' right now.

.. sigh!

7 comments:

nj said...

peesha...
Burnout already? Long way to go dear. Cuba buat seminar jemput penganalisa politik yg terulung di malaya ni, buat 2 atau 3 arena yg berbeza yg masuk silibus...jadikan part of assessment...wallah!! U'd have bunch of kit kat moment! Spice up ur lectures too!

Cik Peesha said...

NJ:
Tu lah masalahnya ... I feel disgusting with anything relate to politics now ... I need to venture into something else ... psychology for the start. Tp Mary gila tu ketawakan aje den bila den kato nak amek psychology ...

Or may be education (ni pon dia gelakkan juga) ...

Urghhhh ... ntahlah!

Anonymous said...

Aku pun slalu gak rase mcm ni..tapi aku pun tak tahu ape solutionnya :P

rmn

ikmal said...

Kene ajar subjek lain, request kat KP kalau nak lari dari politik mcm mgt ke, OB ka, atau apa-apa yang kureng sket dari politik semasa.

Saya rasakanlah kerjaya lebih seswai untuk akak ialah magistret sebab akak adalah hati batu lagi keras hahahaha ooo yeahhh ;p

Cik Peesha said...

RMN:
Sometimes, to solve the problem is best not to do anything!

Ikmal:
Semua tu pun den dah ajar la ... agak eh, den kena request tukar fakulti nih ... masuk engineering ka, farmasi ka ... hahaha.

Majistret? Siapa itu majistret?

nj said...

peesha...
kamu masuk engineering??...meletop makmal weiii!!!!!!

freehandwriter said...

resign je, jual nasi lemak lagi bagus dan lebih untung. saya pun dah lima tahun jadi pensyarah dan saya rasa nak resign je. kalau bukan keluarga, memang dah lama resign.

kementerian dan pengurusan universiti macam-macam minta daripada kita. suruh buat ni, buat tu. akreditasi lah, jadi mentor lah, kene research lah, kene ada penerbitan lah... seolah-olah tugas mengajar, buat soalan dan sebagainya (atau tugas2 hakiki seorang pensyarah) tidak memakan masa dan tidak memerlukan untuk kita berfikir.

pastu SKT bukan main susah nak capai.. kenaikan gaji? RM50 je.. dah la kita ni gaji tak seberapa.. boleh blah la.. saya marah dengan orang2 atasan kerana terlampau ignorant dan bodoh dan tak tahu kesusahan yang dialami dan dilalui oleh pensyarah2..