Thursday, July 09, 2009

Santai: Gedebak gedebuk!

Semester baru sudah bermula pada 7 Julai yang lalu. Dan, semester ini, daku telah mendapat satu kod baru untuk diajar. Perkara yang relatifnya 'kacang putih ' saja ... Kod untuk part 1 - Introduction to Political Science.

Tapi, walaupun kelihatan macam "apa lah sangat benda tu ...", bagiku ia bukan satu alasan untuk berlepas tangan dan ambil mudah. Walaubagaimana pun, daku masih belum berupaya untuk study apa pun lagi :p

Sebenarnya mengajar subjek part 1 adalah satu perkara yang agak mencemaskan diriku. Kenapa?

Pertama - ia ibarat mengajar kanak-kanak untuk mencuba dan menggemari sesuatu yang baru, dan ia bukanlah sesuatu yang mudah! Kalau dalam real setting, kita berhadapan dengan kanak-kanak yang mempunyai span of attention yang sedikit, untuk kes daku, daku berhadapan dengan kumpulan remaja yang harus dibimbing untuk melestarikan rasa minat mereka. Cabaran lagi, kerana mungkin mereka mendapat kursus bukan pilihan, dan untuk memupuk minat pada sesuatu yang kita tidak suka bukanlah sesuatu yang senang. Been there done that!

Kedua - part 1 merupakan tahap yang kritikal kerana ia boleh menentukan sejauh mana pelajar tadi boleh bertahan atau kecundang. Memanglah daku tidak bertanggungjawab atas usaha mereka untuk lulus atau gagal dalam subjek yang diambil, namun daku masih memikul amanah untuk membuatkan mereka bertahan hingga ke akhir. Maksudnya, caraku yang akan menentukan sama ada mereka boleh suka atau membenci subjek ini. Ibaratnya, first impression will lasts forever. Salah cara, mungkin mereka tidak akan langsung berkesempatan untuk explore banyak perkara menarik di dalam subjek ini.

Ketiga - Daku masih tercari-cari cara yang baik untuk menjadikan kuliah lebih berkesan. Setakat ini, banyak yang telah daku lakukan, sayangnya daku tidak pernah melakukan pengukuran keberkesanan terhadap perkara-perkara tersebut. Mungkin berjaya, mungkin tidak.

Oh ... bagaimana ni?

Apa pun, I've to stay positive.

OKlah, nanti daku beritahu lagi apa yang berlaku ya.

Oh, berdebarnya!

Wednesday, July 01, 2009

Serius: Maruah dan Amanah

Ada 2 berita yang sedikit menyentakkan pemikiranku ...

Pensyarah
KLANG: Seorang pensyarah kanan warganegara India di sebuah universiti swasta dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menerima suapan RM800 daripada seorang pelajarnya sebagai dorongan untuk menaikkan markah dan seterusnya meluluskan pelajar wanita itu. Dr Krishna Prasad Pramulapati, 52, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Yong Zarida Sazali.
(read more here)

Pelajar:
KUALA LUMPUR: Dua pelajar tahun satu Universiti Malaya mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen terhadap dua pertuduhan cuba melakukan khianat dan pertuduhan menceroboh Fakulti Akademi Pengajian Islam universiti itu pada 24 Jun lalu. Mohamad Izzuddin Hilmi, 21, dan Muhammad Syahrul Denn Ahmad Rosli, 21, pelajar fakulti yang sama didakwa bersama-sama tiga yang lain yang masih bebas telah cuba melakukan perbuatan khianat itu di pintu utama dewan fakulti itu pada kira-kira 4 pagi, 24 Jun lalu. (read more here)

2 kisah ini adalah selingkar kisah yang agak sering berlaku dalam dunia di sekitar kita. Sama ada untuk membiarkan ia berlalu atau mahu endah, itu adalah pilihan.

Daku letakkan tajuk entri ini - MARUAH DAN AMANAH - kerana kedua-dua kes itu sangat berkaitan dengan isu ini.

Dalam kes pertama, maruah seorang pensyarah kanan itu tercela kerana mengkhianati amanah, dan kes kedua, maruah pelajar PENGAJIAN ISLAM itu diinjak ke bawah oleh empunya diri kerana khianat amanah juga.

Kata bijak pandai, setiap manusia dilahirkan dengan maruah. Namun manusia juga akhirnya yang membebaskan diri mereka daripadanya.

Persoalan maruah bukan sesuatu yang main-main kerana maruahlah yang membezakan manusia dengan makhluk Allah yang lain. Tanpa maruah, kita tidak punya apa-apa. Kerana maruah, kita tegar mendokong amanah.

Antara amanah seorang pendidik itu adalah untuk menjaga integriti profesion dan akademik. Lebih daripada itu, seorang pendidik harus objektif. Dan, untuk pelajar pula, amanah mereka tergalas pada tuntutan menuntut ilmu dan menghidupkan ilmu pada kehidupan mereka supaya maruah dapat diperteguhkan. Dan, kesemua ini adalah cabaran yang bukan calang-calang.

Tak mahu bicara panjang lagi ... daku hanya mahu berpesan ... kalau kamu rasa neraka itu sudah berair-cond, buatlah apa saja yang kamu mahu!